وبلاگ کسروی (یه یاد یعقوب مهرنهاد)

فوریه 8, 2008

لطيفه‌هاي آسماني/ بخش دوم: حجاب در اسلام (وقتي شام عروسي پيامبر را خوردي بلند شو برو!)

Filed under: روشنگري — kasravi @ 11:24 ق.ظ.

حجاب از نظر لغوي به معني «پرده» است – به منظور قرار دادن سدي ميان دو مرد «نازل شده » است، نه يك زن و مرد. پديداري حجاب مربوط به رويدادي است كه در سال پنجم هجري موجب نزول آيه 53 از سوره احزاب شد:

اي مومنان وارد حجره هاي پيامبر نشويد مگر آنكه اذن دهد و بر سر سفره طعامش دعوت كند. درآنحال هم نبايد زودتر از وقت آمده و بظروف غذا چشم انتظار گشاييد بلكه موقعي كه دعوت شده‌ايد بياييد و چون غذا تناول كرديد زود متفرق شويد نه آنجا براي سرگرمي و انس بسخن راني پردازيد كه اينكار پيغمبر را آزار ميدهد و او بشما از شرم اظهار نميدارد ولي خدا از گفتن حق شرم نمي كند و هرگاه از زنان رسول متاعي ميطلبيد از پس پرده طلبيد كه اين كارتان براي آنكه دلهاي شما و آنها پاك بماند بهتر است و نبايد هرگز رسول خدا را ( در حيات) بيازاريد و هرگز پس از وفات او با همسرانش ازدواج مكنيد. اين كار نزد خدا (گناهي) بسيار بزرگ است.[1]

آيه حجاب در حجله خواب شب عروسي محمد با زينب دختر حجش و براي حفظ خلوت و مانع ورود فرد سوم «نازل شده» – اين فرد انس بن مالك يكي از اصحاب پيامبر بود. طبري، در كتاب خود توضيحات انس را اينگونه ذكر كرده است:

 پيامبر با زينب، دختر حجش، عقد كرده بود. قرار شده بود من عده‌اي را براي شام دعوت كنم. عده زيادي آمدند. آنها شام خوردند…پس از مدتي پيامبر گفت:«به مهماني خاتمه بده». زينب در گوشه اتاق نشسته بود. او زن زيبايي بود. پاسي از شب گذشته بود و همه مهمانان بجز سه نفر كه هنوز نشسته و مشغول گفت و گو بودند، آنجا را ترك كرده بودند. پيامبر كه ناراحت شده بود اتاق را ترك كرد، به اتاق عايشه رفت و با او سلام و احوالپرسي كرد. عايشه از او پرسيد:«همسر جديد شما چطور است؟»او به اتاق همه همسرانش به همين ترتيب سر زد و دوباره به اتاق زينب برگشت. درآنجا ديد كه آن سه نفر هنوز مشغول صحبت هستند. پيامبر (ص) بسيار مودب و خوددار بود. وي به سرعت آنجا را ترك كرد و دوباره به اتاق عايشه رفت. سرانجام، بخاطر نمي‌آورم توسط من يا فرد ديگري به پيامبر (ص) گفته شد كه آن سه نفر بالاخره آنجا را ترك كردند. آن حضرت به اتاق زينب برگشت. يك پا را در اتاق گذاشت و پاي ديگرش را بيرون نگهداشت و در اين حالت پرده‌اي ميان خود و من كشيد. آيه حجاب در اين لحظه نازل شد.[2]

يك رويداد نسبتا كوچك – يعني ترك كمي ديرتر از موقع محل مهماني شام توسط عده‌اي مهمان- موجب عصبانيت محمد و عكس العمل سريع خداوند گشت. البته اين آيه تنها آيه مرتبط با حجاب زنان در قرآن نيست ولي نخستين آن و يكي از محكم‌ترين مستندات فقها براي اثبات لزوم حجاب زنان مسلمان بشمار ميرود.    شايد اگر آن سه مهمان پرچانه زودتر خانه محمد را ترك كرده بودند داستان حجاب در دين اسلام متفاوت از اكنون بود! 

منابع ديگر:Mernissi F. The veil and the mail elite. 1997. Addison-Wesley 


[1] قرآن كريم، ترجمه الهي قمشه‌اي، انتشارات طلوع، سوره احزاب، آيه 53
[2] طبري، تفسير، دارالمعرفه، ج22، ص 26.
Advertisements

7 دیدگاه »

  1. به به عجب لطيفه اي ! حظ فراوان بردم

    دیدگاه توسط امير — فوریه 8, 2008 @ 12:15 ب.ظ. | پاسخ

  2. تفسیر طبری از نظر شیعه معتبر نیست و دارای اشتباه است

    دیدگاه توسط farzin — فوریه 9, 2008 @ 2:38 ق.ظ. | پاسخ

  3. ازخدابترسیدبدانیدروزقیامتی درکارهست حساب وکتابی درکارهست به رسول بزرگواراسلا م (ص)جسارت نکنید که اگرچنین باشداگرتمام عمرخودرابه عبادت وطاعت بگذرانیدثمره ای برای شما نخواهدداشت برایتان میزان نخواهندگذاشت وبا چهره به جهنم واردمی شوید بیاییم کاری نکنیم که شیطان ازما راضی شود بعضی نوشته هایمان شیطان راخوشحال می کند بیاییددل نازنین رسول خدا(ص)راازخودمان شادکنیم

    دیدگاه توسط مهدی — فوریه 9, 2008 @ 8:16 ب.ظ. | پاسخ

  4. وبلاگ 8 مارس فیلتر شد و به آدرس جدید نقل مکان کرد
    http://marchtehransharq.blogfa.com
    —————————————————-
    آناهیتا حسینی را آزاد کنید!
    وبلاگ 8 مارس با تاریخچه 8 مارس به قلم آناهیتا حسینی دانشجوی
    بازداشت شده ی آزادیخواه و برابری طلب به روز شد!
    آناهیتا حسینی را آزاد کنید!
    ——————————————————–
    برای 8 مارس بزرگ و اجتماعی و رادیکال به ما بپیوندید
    صدمین سال برپایی 8 مارس را با شکوهی هر چه تمام تر برگزار کنید
    امسال شعار ما
    نه به اعدام و سنگسار
    نه به زندانی سیاسی
    نه به تبعیض جنسی
    نه به سرکوب

    دیدگاه توسط نیما نامی — فوریه 10, 2008 @ 1:08 ق.ظ. | پاسخ

  5. من اين مغلطه بسيار شنيدم «تفسیر طبری از نظر شیعه معتبر نیست»
    1. مي خواستم خواهش كنم يك تفسیر مورد قبول شیعه (البته مربوط به قبل از دوره صفوي) معرفي نمائيد.
    2. من نمي دانم چرا اين غير شيعيان اينقدر با پيامبرشان دشمنند. (البته اميدوارم طبري طي سالهاي اخير يهودي نشده باشد) من پيش از اين تصور مي كردم آنها با امامان شيعه مشكل دارند. ولي انگار با كل اسلام مخالفند !!!

    دیدگاه توسط امير آبادي — اوت 4, 2008 @ 5:27 ب.ظ. | پاسخ

  6. راستش استنادتون در اين مورد هم خيلي بي اساس و سسته
    آخه يعني چي حجاب بين مرد و مرد ؟
    با عقل اصلا جور در مياد ؟ تازه يعني پيغمبر ( ص ) اينقدر منفعت طلب بوده و خدا هم منتظر بوده ببينه كه چي ميل پيغمبر كه نازل كنه
    خدا پيغمبرش رو دوست اما اين دليل بر اين نميشه كه خدا رومنحصر به پيغمبر كنيد كه فقط براي تمايلات يك نفر آيه نازل كرده
    در ضمن اين اراجيف كه به پيغمبر ( ص ) نسبت ميدهيد از منابع غير معتبر و احاديثي كه حتي اهل سنت هم به اونها استناد
    نمي كنند . اگه اين چنين چرا تو مكه و مدينه هنوز حجاب برقراره .
    يعني اهل سنت خودشون نمي تونن مفهوم حجاب بين مرد و مرد و حجاب بين زن ومرد رو از هم تشخيص بدهند ؟

    دیدگاه توسط aram — اکتبر 14, 2008 @ 7:10 ب.ظ. | پاسخ

  7. شما خر هستيد

    دیدگاه توسط محمود احمدي نزاد — ژانویه 20, 2009 @ 8:43 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: