وبلاگ کسروی (یه یاد یعقوب مهرنهاد)

فوریه 19, 2008

اجباري شدن حجاب، نشانه پيروزي منافقين بر پيامبر اسلام

Filed under: روشنگري — kasravi @ 2:01 ب.ظ.

مقدمه:

در اسلام زنان و بطور كلي انسان ها- به دو دسته آزاد و برده تقسيم مي‌شوند. در صدر اسلام زن برده (كنيز) به كسي اطلاق مي‌شد كه يا يكي از واليدنش برده بوده يا بعنوان غنيمت در جنگ بدست مي‌آمد.

بسياري از ما در ذهن خود تصويري ساده از مدينه داريم؛ تصويري نادرست كه با دروس تاريخي در مدارس به ما القا شده. به ما آموخته اند كه پيامبر به مدينه هجرت كرد و وقتي بدانجا رسيد مورد استقبال بي شائبه مردم قرار گرفت. اما واقعيت اين است كه از سال سوم هجري (شكست جنگ احد) تا آغاز سال هشتم (فتح مكه) پيامبر اسلام تحت شديدترين فشارها از سوي مردم مدينه بود. كشته شدن بسياري از مردان جنگي مدينه در جنگ احد، بي نظمي هاي نظامي در غزوه ذات الرقاع، محاصره مدينه و … باعث ايجاد گروه معترض بزرگي در اين شهر شده بود كه در اسلام آنها را منافقين مي نامند. از سوي ديگر كم رنگ شدن نقش قبايل در اداره شهر و اختلاط مهاجرين كه از نظر فرهنگي اندكي پايين‌تر از مردم مدينه (انصار) بودند- با ساكنان مدينه اين شهر را بسيار مغشوش و نا امن كرده بود.[1]

علاوه موارد ذكر شده بالا مسايلي چون تهمت رابطه نامشروع عايشه همسر مورد علاقه پيامبر- با صحابه‌اي جوان بنام صفوان بن معطل[2]، اظهار علاقه آشكار بعضي از بزرگان قبايل مدينه به ازدواج با همسران پيامبر در زمان حيات و يا بعد از مرگ وي[3] ، نارضايتي بعضي از همسران پيامبر از وي كه جنبه اقتصادي يا زناشويي داشت و موجب ايجاد شايعات بسياري در مورد زندگي خصوصي پيامبر شده بود[4]، دو ازدواج بحث برانگيز پيامبر (ازدواج با زينب دختر عمو و همسر سابق پسرخوانده خود[5] و ازدواج با صفيه بنت حيي، اسير زيبا روي يهودي[6]) و بهانه جويي هاي بي پايان اعراب متعصب به اندك اهميتي كه در قوانين اسلام به زنان داده شده بود[7] پيامبر را مجبور كرد كه براي حفظ همسران خود و از دست نرفتن رشته امور، آزادي هاي نسبي اعطا شده به زنان در اوايل بعثت اش را يكي پس از ديگري در مدينه پس‌گرفته و با نزول آيات محدود كننده به حفظ زندگي شخصي خود، انسجام فكري مسلمانان و برقراري نظم در مدينه كمك كند.

با اينحال پيامبر عليرغم اصرار بعضي از نزديكانش چون عمر براي وضع قانون اجباري شدن پوشش زنان[8] در برابر اين پيشنهاد مقاومت ميكرد[9] اما ابتكار عمل سران منافقين مدينه نهايتن موجب پذيرش اين مساله از سوي پيامبر شد. 

قضيه از اين قرار بود كه گروهي از منافقين و بيماردلان به تحريك سران بعضي از قبايل- در اوج نا امني مدينه و درحاليكه شهر در آستانه جنگ داخلي قرار داشت براي مجبوركردن پيامبر به بازگرداندن قدرت قبيله‌اي بعنوان نيروي پليسي شهر شروع به آزار و اذيت و تجاوز جنسي به زنان در كوچه و خيابان كردند. هر زني در معابر عمومي ظاهر مي‌شد، مورد آزار يا تعرض (زنا) قرار مي گرفت. اين امر در مورد زنان اشراف و حتي زنان پيامبر نيز اتفاق مي افتاد. پيامبر براي حل اين مشكل نمايندگاني نزد اين افراد فرستاد. آنها در توجيه رفتار خود گفتد:«ما فقط با كساني كه فكر مي كنيم برده هستند، عمل تعرض (زنا) را انجام مي دهيم»[10]. آنها اعمال خود را با اين بهانه كه هويت برده‌ها از سايرين مشخص نيست توجيه كردند[11]. به اين دليل، آيه 59 سوره احزاب نازل شد كه در آن به همسران پيامبر توصيه شده براي تمايز خود از بردگان، جلباب خود را روي سر بكشند. از آنجا كه حفظ امنيت همه مردم ديگر امكان‌پذير نبود، اجبارا برقراري امنيت با پوشش حجاب[12]– منحصر به افراد آزاد شد.

حجاب زنان را به دو دسته تقسيم كرد: زنان آزاد كه تجاوز و خشونت عليه آنان حرام بود و زنان برده كه تجاوز به آنان جايز بود.

حجاب، مظهر، نشانه و نماد عقب نشيني رسمي از اصول برابري بود كه محمد در ابتداي بعثت مژده‌اش را مي داد.

حجاب -راه حل تحميلي عمر- كه بجاي تغيير طرز فكر، زنان را مي‌پوشاند و «بيماردلان« را به زور از تغيير رفتارشان ناگزير مي كرد همچنان با گذشت 15 قرن اساسي‌ترين دستورالعمل در مورد زنان مسلمان محسوب مي شود. 

  


[1] زنان پرده نشين و نخبگان جوشن‌پوش، فاطمه مرنيسي، نشر ني، صفحه 250
[2] براي حل اين مشكل و تبرئه عايشه 17 آيه  «نازل شده است«  
[3]  روزي عُيَينه بن حِصن –رييس قبيله- به ديدن پيامبر (ص) آمد و در را فشار داد و بدون اجازه وارد خانه شد. پيامبر(ص) به او گفت: آيا نمي داني كه ادب حكم ميكند قبل از اينكه وارد خانه كسي شوي اجازه بگيري؟ او در پاسخ گفت: در زندگيم ياد ندارم از كسي براي اينكار اجازه گرفته باشم. سپس وي از پيامبر پرسيد: آن زن قشنگ كيست كه در كنار تو نشسته؟ … سپس پيشنهاد كرد كه پيامبر عايشه را در مقابل يك زن زيباتر‏، يعني همسر خود به او بدهد. (تفسير قرآن نيشابوري، دارالمعرفه. بيروت، چاپ دوم، ج22، ص 27)
[4] براي حل اين مشكل آيه 51 سوره احزاب «نازل شد«.
[5] براي حل اين مشكل آيه 37 سوره احزاب «نازل شد».
[6] صفيه همسر بسيار زيباي  كنانه يكي از روساي قبايل يهود بود كه در جنگ خندق عليه پيامبر مي جنگيدند.(تفسير طبري، ج3، ص 1148). تا قبل از آن زمان و بعد از آن مسلمانان، زنان اسير شده در جنگ را بعنوان برده استفاده كرده و بطور رسمي با آنان ازدواج نمي‌كردند. اين مورد يكي از معدود مواردي در صدر اسلام است كه زن اسير شده به ازدواج رسمي رهبر مسلمين در مي آيد.
[7] مثلن در سنت جاهلي اعراب، نه تنها زن رسمي هيچگونه حقي بر ارث شوهر نداشت بلكه خود چون اموال شوهر به ارث ميرسيد و وقتي پيامبر –در برابر خواهش يكي از همسرانش- مقرر كرد كه سهم ناچيزي از ارث شوهر به زن برسد با مخالفت‌هاي شديد اعراب روبرو شد. 
[8] نيشابوري، تفسير غرائب القرآن، در هامش تفسير طبري، ج 22، ص 9.
[9] زنان پرده نشين و نخبگان جوشن‌پوش، فاطمه مرنيسي، نشر ني، صفحه 27
[10] ابن سعد، طبقات، ج8، ص 176 – تفسير طبري، ح22، صص45 به بعد – بخاري، صحيح،ج3‏، صص 254 به بعد
[11] در آن زمان مرسوم بود كه اعراب زنان برده خود را به فاحشگي وادارند چراكه فرزندان يك برده خود برده محسوب شده و صاحبان آن مي توانستند آنها را بفروشند. بنابراين تجاوز به زنان برده قاعدتن عمل چندان ناشايستي بحساب نمي‌آمده!
[12] نخستين آيه «نازل شده« در مورد حجاب كه به آيه حجاب معروف است اصولا در مورد پوشش زنان نبوده و بمنظور جدا كردن محيط زندكي شخصي و عمومي پيامبر – كه تا قبل از اين يكي بود- نازل شده و كاهش آزادي ها و فعاليت هاي اجتماعي زنان پيامبر درپي داشت.

Advertisements

19 دیدگاه »

  1. حتی بدون ارجاع های تاریخی هم، یک عقل سالم با کمی تفکر متوجه خواهد شد که حجاب اجباری چیزی جز محدود کردن زنان نیست و ریشه ی منطقی ندارد. ممنون از مطلب پر محتوا و امیدواریم که برادران متعصب کمی به تفکر بنشینن

    دیدگاه توسط تولتک — فوریه 19, 2008 @ 6:25 ب.ظ. | پاسخ

  2. ساده لوحانه و غرض دار است

    دیدگاه توسط مصطفی محمدی — فوریه 19, 2008 @ 6:59 ب.ظ. | پاسخ

  3. نمی دونم برداشت شما درست هست یا نه ولی مشخصه که برای نوشتن مطلب زحمت کشیدید که جای تبریک و تشکر داره

    دیدگاه توسط modir — فوریه 19, 2008 @ 7:31 ب.ظ. | پاسخ

  4. نظرات شخصی خود را به طرز ظریفی میان مطالب تاریخی گنجاندید و همین اعتبار کار شما را پایین می آورد دوست عزیز.

    دیدگاه توسط DESERTER — فوریه 20, 2008 @ 6:17 ق.ظ. | پاسخ

  5. […] اجباري شدن حجاب، نشانه پيروزي منافقين بر پيامبر اسلام … نظرتون در باره ی این متن چیه؟!!!!! (tags: حجاب) […]

    بازتاب توسط The Days » links for 2008-02-20 — فوریه 20, 2008 @ 7:19 ب.ظ. | پاسخ

  6. خیلی عالی بود.
    هر عقل سالمی با کمی تفکر متوجه خواهد شد که اعراب بیابانگرد ۱۴۰۰ سال پیش با آنچه در حال حاظر در کتاب ها و مدرسه ها گفته می‌شود خیلی فرق داشته‌اند
    و همچنین خیلی از مسائل و احادیثی که در حال حاظر وجود دارد به هیچ وجه نمی‌تواند قابل اطمینان باشد. برای مثال ابتدا اینکه همین الان هم اگر شما حرفی را به کسی بزنید اگر بین ۲۰ نفر بگردد هزار جور تحریف و ویرایش می‌شود چه برسد به ۱۴۰۰ سال پیش آن هم در مسائل بسیار ریز و جزیی نه یک اصل و اساس کلی !! (مثلآ اینکه پیامبر شب در کوچه با یکی از اصحاب در حال عبور بودند و فلان کس این طور گفت و آن طور شد….)
    دوم اینکه یک نظریه بزرگ را یک مثال نقض ، نقض می‌کند. یعنی اینکه مثلآ اگر ما فقط یک آیه اشتباه در قران پیدا کنیم کل آن نقض می‌شود چون قرآن از سوی خداوند نازل شده و نباید حاوی اشتباه باشد. یا اگر یک حدیث تحریف شده است هیچ دلیل منطقی بر درست بودن سایر احادیث وجود ندارد و ما نمی‌توانیم بنا به سلیقه شخصی احادیث را انتخاب کنیم.
    حال به این سوال می‌رسیم که وقتی حتی یک تک آیه در قرآن در رابطه با چگونگی انجام نماز وجود ندارد و احادیث تحریف شده بسیار بسیار زیاد هستند مسلمانان چگونه به طرز نماز خواندن خود از روی احادیث اکتفا و اطمینان می‌کنند؟
    مسلمانانی که در روز ۵ بار نماز می‌خواندند چگونه هنوز بر سر نحوه نماز خواندن (شیعه و سنی) اختلاف دارند؟

    با تشکر

    دیدگاه توسط بابک — فوریه 20, 2008 @ 7:55 ب.ظ. | پاسخ

  7. خسته نباشی! امیدوارم در راهی که پا گذاشته ای همچنان استوار قدم برداری.به افرادی هم که با نظراتشان که مبتنی بر عقاید نخ نما شدشان است سعی بر بی اعتباری مطالبت می کند توجه نکنی …

    دیدگاه توسط son of thunder — فوریه 21, 2008 @ 2:22 ب.ظ. | پاسخ

  8. من که به هیچی دیگه نمی تونم اعتقاد داشته باشم. انقدر این نظام چیز های غیر واقعی به خوردمون داد که الان وقتی با واقعیت ها روبه رومیشیم فقط گیج و منگ میشیم

    دیدگاه توسط عرفان — فوریه 21, 2008 @ 6:20 ب.ظ. | پاسخ

  9. من نمیدونم چرا پیامبر از عمر و منافقین اعرابی که ظاهرا پیامبر را قبول میکردند میترسه ولی از مشرکان اعراب که جانش را میخواستند بگیرند هراسی بخود نمیداد من فکر کنم تو هم از ان دسته منافقینی باشی که میخواهی بزور پیامبر را متقاعد کنی درد ما اینها نیست لطفا دلتون واسه زنان اینجوری نسوزه وتوی خیالها کم سیر کنین ممنونم

    دیدگاه توسط محمد حسین — مارس 6, 2008 @ 9:06 ب.ظ. | پاسخ

  10. جناب آقا عرفان سلام

    برادر عزيز شما چرا اينقدر زود تحت تأثير قرار می گيريد . اين نوشته ها تحليل اهل سنت است در مورد مسئله حجاب آن ها بدينوسيله می خواهند به جناب عمر فضيلت بدهند و بگويند آيه حجاب بدرخواست جناب عمر نازل شده است . در حاليکه نمي دانند اين جور نقل قول های غير واقعی به اصل اسلام لطمه می زند آخر مگر خدا راديو هند است که به جای ترانه ی درخواستی آيه ی درخواستی بفرستد

    دیدگاه توسط محمد محسن — مارس 31, 2008 @ 3:20 ب.ظ. | پاسخ

  11. مطلب جالبی بود
    جناب محمد محسن
    آیه های قرآن همه شأن نزول دارند و هر کدان به مناسبتی نازل شده اند ازجمله آیاتی که برای تبرئه عایشه نازل شد یا آیات اول سوره تحریم و یا آیات دیگر پس مسئله آیه درخواستی(بگفته تو) سفسطه بازی است و آیه مزبور بنا به مقتضیات زمان آن نازل شده و نه نقل قول غیر واقعی است و نه ربطی به ضربه به اسلام دارد.بهتر است کمی در مورد شأن نزول آیات قرآن مطالعه کنی تا مطلب دستت بیاید

    دیدگاه توسط محمد — ژوئن 10, 2008 @ 3:59 ب.ظ. | پاسخ

  12. از نظر من اين نوشته مشكل دارد .صحبت شما در مورد برده ها كاملا درست بوده ولي در نازل شدن آيات به خاطر راحتي پيامبر كاملا غلط است.حجاب اجباري نيست همانطور كه گفته شده در قرآن (لا اكراه في الدين)نه در حجاب اجبار است و نه در دين بلكه اين در كشور ما رواج دارد آنهم به خاطر غرب گرايي مردم كه باعث فحشا و گناه شده است.

    دیدگاه توسط مسعود — ژوئن 12, 2008 @ 6:26 ب.ظ. | پاسخ

  13. به نام خدا
    با توجه به آيه قرآن در باره پيامبر خداوند ميفرمايد(لا ينطق عن الهواالا وحي يوحي)
    مطالب ذكر شده را قبول ندارم كه پياكبر به خاطر مسايل شخصي خودش احكام دين را تغيير دهد.متشكر از مطلب بي محتواتون.

    دیدگاه توسط حاج مرتضي — ژوئن 12, 2008 @ 7:53 ب.ظ. | پاسخ

  14. زحمت كشيدي ، ولي هيچ عقل سالمي نمي تونه بگه خدا ين و احكامش رو بخاطر يه مخلوق ( اونم يكي مثه عمر ) تغيير مي ده ، اين نوشتت يه حورايي كفره ، اگه قرار بود مشكل اون موقع حل بشه هيچ آيه اي واسش نازل نميشد و فقط با احاديث اين كار و مي كردن
    ضمنا ، كي گفته تجاوز به برده ها آزاد بوده ؟ از كجات اين حرف و درآوردي ؟؟ هر كس مي تونسته با كنيز خودش آميزش داشته باشه نه تو خيابون هر كسي رو ديد بپره روش

    دیدگاه توسط مرتضي — ژوئیه 22, 2008 @ 8:50 ق.ظ. | پاسخ

  15. اول از همه ميبينيم كه مذهبون اسلامي چقدر بهشون سخت امده و زورشون گرفته زود ميگن اينها كفر است.دومادوست عزيز من چند قرن پيش اعراب به ما حمله كردند و اشغالگري كردند و بزور شمشير همه چيزو عوض كردند .از نسل بعد اگه غيرتمند باشه چه انتظاري داري كه اولا مبارزه كنه و براي سرافرازي دوباره اقدام كنه عوضش بعضي ها خيانت رو ادامه دادند و به ايراني و ايران پشت كردند ريش گذاشتن و چادر سياه سر كردند و حزب الله اي شدن و از اسلام اعراب كه فقط بدرد صحرا نشينان ميخورد به عنوان اصل زندگي ياد ميكنند من نميدونم اينها به چه جراتي به نياكان خودشون خيانت ميكنند اعراب بيرون رانده شدند اينها هنوز عاشق حكومت اشغالگران هستند و جالبه به تقيه ميگويند بي غيرت .مااحتياجي به ادله وروايت وتاريخ نداريم حجاب يعني استمرار بردگي و اشغال اعراب به دست خودي ايراني قبل از اسلام پوشش رسمي ومناسب داشت سربلند هم بود .زنشو زير پارچه سياه قايم نميكرد به خودتون بيايين كشورها ديگه رسيدن به مريخ شما هنوز درگير لباس زنها هستين.

    دیدگاه توسط نيما — ژوئیه 26, 2008 @ 11:36 ق.ظ. | پاسخ

  16. اي نادان تو جز دروغ گفتن چيزي بلد نيستي جز با مشتي روايات تاريخي دروغين كه مشتي امثال تو در صدها سال پيش جعل نموده اند نميتواني از عظمت اسلام كم كني شما اسلام ستيزان ورهبر زنديقتان علي دشتي لعنت الله عليه هنوز فرق حديث صحيح وحديث ضعيف را نميدانيد اميدوارم تو هم هرچه زودتر به استاد شيطان صفتت علي دشتي ملحق شوي

    دیدگاه توسط سعيد — سپتامبر 5, 2008 @ 2:23 ب.ظ. | پاسخ

  17. بی سوادی و مریض بودن شما کاملا مشخص است چونکه جدا از مباحث تاریخی عقل سالم حکم بر حفظ و نگهداری از امور ارزشمند میکند قطعا عفت و پاکی از ارزشهای یک زن است و زن یکی از تعلقات مهم و گرانبهای یک مرد است لذا حفظ آن از هر نوع دستبرد منطقی و عاقلانه است که شما فاقد آن هستی

    دیدگاه توسط سبزپوشان — سپتامبر 8, 2008 @ 11:18 ق.ظ. | پاسخ

  18. این سایت باعث شد من دید بهتری به اسلام نگاه کنم و تلاش می کنم این مطالب را به گوش همه مسلمانان ایرانی برسانم ممنون از این مطلع کردن

    دیدگاه توسط عباس — اکتبر 5, 2008 @ 8:57 ق.ظ. | پاسخ

  19. سلام
    مطالب را خواندم . بعنوان يك دانشجو ميگم كه خيلي ضعيفه استدلالهاتون اونقدر ضعيفه كه غير قابل باورند .
    در ضمن فكر ميكنم كه ارجاعات در تاريخي شما خيلي ضعيفه معمولا استناد كردن در تحقيقهاي تاريخي به كتابهاي دسته اول و منابع دسته اوله نه درجه چندم و كتابهايي كه هر كسي بنابر ديدگاه خودش نوشته.
    اين طرز استفاده ازمنبع هاي تاريخي جزء اوليه تحقيقه كه براي تحقيق و مقاله نويسي تعليم داده ميشه .
    مقاله شما از لحاظ تاريخي و بحث پيرامون مسئله حجاب و نزول آيات كمي با عرض معذرت مي تونم بگم مسخره است .
    حرف محمد حسين رو قبول دارم مگه راديو هنده كه خدا آيه درخواستي ما را نازل كنه . تازه اين با قدرت خدا
    منافات داره . اگه به خدا اعتقاد داريد چرا اينقدر ضعيف به يه خالق به اين بزرگي نگاه مي كنيد كه منتظره
    درخواست مثل من و شما براي نزول وحي باشه . مسخره است . مثل اينكه مدير يك اداره منتظر باشه آبدارچي اداره بگه
    چيكار كنه و چي براي اداره و مديريتش لازمه . …..
    تازه كجاي تاريخ اسلام اومده كه تجاوز به برده مجوزي براش بوده .
    يا كجاي تاريخ اسلام نه تاريخ دنيا اين تاريخ نويس هاي غربي همچين چيزي رو نوشته اند . اگه مطلبي هست ارجاع بديد تا
    ما هم آگاه بشيم .
    رابطه عايشه با اين جوان كه ذكر كرده ايد كجا اومده؟ كدوم منبع ؟ استناد تاريخي درست بدهيد لطفا
    نه فرضياتي كه هر كي از راه رسيده براي خودش اظهار داشته و نوشته
    در ضمن همين قرآن كجا اومده آدم ها رو براي يك حكم از هم سوا كرده . تو آيه كجا اومده كه فقط زنهاي آزاد بايد حجاب
    داشته باشندو بقيه معافند و برن به حال خودشون
    اين اظهار آخريتون ديگه ازهمه مسخره تر بود اصلا غير قابل باوره ……

    دیدگاه توسط aram — اکتبر 14, 2008 @ 6:56 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: